III Mostra de Recerca Científica a l’ ESO

El proper dijous 21 d’abril a l’Escola Fundació Llor de Sant Boi de Llobregat es durà a terme la  “III Mostra de Recerca Científica a l’ESO” engegada pel Departament Col·laboratiu de Ciències de la Fundació Tr@ms.

Més de 200 alumnes de primer a quart d’ ESO d’escoles d’arreu de Catalunya participaran en aquesta  mostra científica que té com a objectiu estimular l’esperit de recerca i motivar els alumnes  a mostrar formalment les seves investigacions. Tanmateix, es pretén apropar  la figura de la ciència activa  amb l’objectiu d’incentivar noves carreres en el camp tecnològic i científic.

La jornada de mostra s’iniciarà amb una ponència central realitzada per un/a científic/a en actiu especialitzat/da en recerca. Seguidament, els alumnes presentaran els seus treballs a altres alumnes de les escoles adherides a la Fundació Tr@ms.

cartell_3a_Mostra

Efecte del Sulfat de Coure sobre la germinació de les llavors de gespa

Seguint amb el projecte encetat ja fa uns anys, l’alumnat de les escoles de la Fundació Tr@ms han fet servir l’estudi de l’efecte del Sulfat de Coure sobre la germinació de les llavors de gespa com a vehicle per aproximar-se al mètode científic i al treball col·laboratiu.

DSC_0352

Compartint protocols i resultats, tot el treball realitzat pren un sentit molt més ampli, i els permet aproximar-se  al veritable esperit científic.

Trobareu les dades obtingudes al següent enllaç, així com l’anàlisi que en fa cada grup un cop compartits els resultats.

Escola Jaume Viladoms

Centre d’ Estudis Montseny

Escola Gem

Escola Sant Gervasi

La ciència, compartida, és més ciència.

II Mostra de Recerca Científica a l’ESO

00 poster

Ja ha passat un altre any! Aquest dimarts 28 d’abril vam fer la Segona Mostra de Recerca Científica que organitzem les escoles de la Fundació Trams. I aquest any hi hem participat encara més escoles que l’any passat!

Vam tenir un dia assolellat i fantàstic al Centre Escolar Empordà de Roses. Hi vam arribar amb els autocars cap a quarts d’11 del matí i vam poder esmorzar i estirar les cames després del viatge fins a l’Alt Empordà.

01 Arribada autocar

A les 11 en punt ja van començar tots els actes. Primer de tot vam donar la benvinguda als 400 assistents i després hi va haver la conferència d’en Pep Anton Vieta. Ens va entretenir i alhora ensenyar amb una explicació molt interessant i divertida sobre la història de la Química. I encara després va estar fent activitats i experiments amb l’alumnat de 4t d’ESO, quin luxe! Seguiu @pquimic i no us perdeu el seu blog pepquimic.wordpress.com, segur que hi aprendreu moltíssim!

01 Pep Anton Vieta 2

Just després tot l’equip de voluntaris i voluntàries del centre van organitzar a tot l’alumnat en diferents aules perquè els investigadors poguessin explicar les seves recerques. Estava tot molt ben dissenyat: cada curs un color, cada mitja hora hi havia rotació de recerques a aules diferents, hi havia monitors i professors de suport a totes les aules… tot pensat de manera que tothom pogués gaudir d’un bon nombre d’experiències. Tot un èxit organitzatiu de l’escola!

11 Staff

11 colors

Des de les 12 del migdia ens vam dedicar a gaudir de totes les experiències de recerca que l’alumnat ens va explicar als diferents espais. Hi va haver de tot! Diferents estils, diferents presentacions, diferents maneres d’explicar, preguntes, respostes, dubtes… tot molt intens i interessant!

03 CocaCola Zero 04 Lleis dels gasos 05 Lleis dels gasos 06 T'equivoques quan et miren 07 Velocitat d'evaporació 08 pH 09 Residus del tabac 10 Telescopi

Això va durar fins les dues del migdia. I després, com que ja començàvem a tenir gana, vam sortir a dinar a un bosc de pins molt bonic que tenen al CE Empordà i vam poder menjar tranquil·lament tot xerrant a l’ombra dels pins.

13 Dinar

Just després, tots els investigadors i investigadores, que eren cap a 150 en total! van entrar a l’aula magna i una representació de la Fundació Trams i del Centre Escolar Empordà els van repartir els diplomes que els acrediten com a participants a la 2a Mostra de Recerca Científica de la Fundació Trams.

Només quedava fer un parell de fotos de grup i tornar tots cap a casa amb els autocars.

14 foto de grup

Però no es va acabar aquí! Mentre els forasters marxàvem cap a casa, l’alumnat de Batxillerat del Centre Escolar Empordà encara va tenir temps de muntar aquest vídeo tan ben fet! Gairebé no havíem tingut temps d’arribar a casa i ja l’havien compartit a Internet. No us el perdeu:

15 youtube

Moltes gràcies un cop més a la Fundació Trams per fer possible aquests intercanvis i interaccions entre les escoles. Molt agraïts també al CE Empordà per l’empenta i la capacitat organitzativa que han demostrat (professorat i alumnat!). I un agraïment molt especial també a tot l’alumnat i professorat de totes les escoles de Trams que han participat a la mostra, per tota la feina que feu en el vostre dia a dia a les escoles!

12 Xapes

En resum: un dia molt interessant, divertit i profitós. Tots hi vam aprendre molt i ja tenim ganes que arribi l’any que ve per gaudir de la 3a Mostra de Recerca! Us hi esperem!

També podeu veure el reportatge que n’ha fet Empordà TV i que ha publicat el Diari Digital de l’Empordà.

16 EmpordàTV

Efecte de la contaminació sobre les plantes

Un any més les escoles de la Fundació Trams volem estudiar amb l’alumnat el tema següent:

Quin és l’efecte de la contaminació química sobre la germinació de les llavors de gespa?

Analitzarem el comportament de les llavors de gespa davant la contaminació de l’aigua de reg. Aquest curs la contaminarem amb

• sal marina (per simular l’aigua de mar i l’efecte sobre la vegetació costanera)
  • sulfat de coure (per debatre sobre els cultius ecològics, incentivar el reciclatge)
Recipients per regar amb diferents concentracions de sal marina.

Els resultat d’aquesta pràctica els podeu trobar en un full de càlcul col·laboratiu del Google Drive. Cada escola hi escriu els seus resultats i així entre tots construïm una pràctica amb un interès científic més alt, degut a l’elevada quantitat de dades recollides.

Collage Eines 20

Podeu veure el full de càlcul aquí: http://tinyurl.com/mxkz6j5

Setmana de la Ciència 2014

Un any més ja tenim la Setmana de la Ciència aquí. Enguany ja és la 19a edició d’aquesta iniciativa que coordina la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi). Enguany se celebra del 14 al 23 de novembre.

Les escoles de la Fundació Trams hi participem de maneres ben diverses: amb activitats, pràctiques, xerrades, conferències… Cada escola celebra la Setmana de la Ciència de la seva manera.

Us animem a celebrar la 19a Setmana de la Ciència, que aquest any té com a temes centrals la Cristal·lografia i la Biotecnologia. Podeu trobar activitats i més informació al web http://setmanaciencia.fundaciorecerca.cat/Setmana-de-la-ciència

I Mostra de Recerca Científica a l’ESO

Finalment va arribar el dia! La Primera Mostra de Recerca Científica on participem conjuntament totes les escoles de la Fundació Trams va tenir lloc dijous passat dia 27 de febrer. Aquesta vegada la va acollir i organitzar l’Escola Sant Gervasi de Mollet del Vallès.

Captura

I quina organització i quina acollida! Alumnes de 1r de Batxillerat molt organitzats, treballadors i amables van rebre tots els visitants de les altres escoles a partir de les 10 del matí. Ens van repartir unes targes identificatives molt originals, ens van acomodar per esmorzar tots plegats… un check-in de categoria!

Auditori ple

L’auditori just abans de començar les presentacions. Ben ple!

A les 11 ens van fer entrar a l’auditori i ens van repartir una carpeta de la Fundació Trams amb el programa de les presentacions dels projectes. Ens esperaven dues hores apassionants de presentacions de recerques de tot tipus: en anglès i en català, de descobriments i de comprovacions, de física i de química, de biologia i de geologia, sobre esport i sobre medi ambient… En total hi van presentar els seus projectes aproximadament una cinquantena d’alumnes de sis de les escoles de Trams, i també hi vam assistir professors i professores a compartir experiències i a buscar-hi inspiració per a les properes edicions.

I de tant en tant actuacions musicals que els alumnes de Sant Gervasi havien preparat amb el professorat de música de l’escola. Un luxe!

Alumnes científics

La foto de grup dels alumnes que van presentar les seves recerques des de l’escenari de l’auditori.

Cap a la 1 del migdia, foto de grup i anem tots plegats a dinar al bosquet de pinetons que hi ha prop de l’escola. Petits grupets, tertúlies, retrobades… i tornem cap a la Mostra:

Alumnes de batxillerat

Al fons un grupet d’alumes de batxillerat. Durant tot el dia van encarregar-se de l’organització de la mostra.

Els alumnes de Batxillerat preparen les taules i l’espai del pavelló esportiu i els alumnes científics hi van instal·lant els seus projectes. Aquí encara hi havia més projectes que a la presentació del matí! A 2/4 de 4 obrim la Mostra a l’alumnat de l’escola i a les famílies. Tothom pregunta, s’interessa pels treballs de recerca, o simplement passeja tot llegint els murals i pòsters, o badant i gaudint de l’ambient de festa científica.

Alumnes durant la mostra

Ja tenim ganes que arribi el curs 2014-15 per fer la 2a Mostra. Esperem que Tot un èxit que esperem que es repeteixi moltes vegades més!

Un agraïment enorme a tots els participants i organitzadors. Sobretot a l’Escola Sant Gervasi i els seus alumnes i professorat, a l’alumnat i professorat de ciències de les escoles que hi han participat amb projectes i amb col·laboració, a l’alumnat i professorat de música i també al de Batxillerat de l’Escola Sant Gervasi, i a la Fundació Trams per fer-ho possible a través del Departament Col·laboratiu de Ciències a l’ESO.

logo_mostra_recerca_ESO_definitiu

Preparem la I Mostra de Recerca Científica a l’ESO

La Fundació Tr@ms organitza la I Mostra de Recerca Científica a l’ESO

Podreu visitar-la aquest dijous 27 de febrer a partir de les 15:30h a l’Escola Sant Gervasi de Mollet del Vallès.

CapturaEls professors del Departament Col·laboratiu de Ciències vam decidir organitzar la primera mostra de recerca en què participéssim conjuntament l’alumnat i professorat de totes les escoles de la Fundació Trams. Tots hi estem molt engrescats!

DSC_0010

En aquesta primera edició vam acordar concentrar-ho a l’alumnat de primer cicle d’ESO, però més endavant segurament ho ampliarem a tota la secundària. Segur que cada vegada hi participarem amb més projectes!

Gravetat Goniòmetre

Com ens afecta la contaminació?

La recerca que fem aquest primer trimestre les escoles de la Fundació Tr@ms és la mateixa que vam fer l’any passat, però amb unes modificacions:

Continuem estudiant l’efecte de la contaminació sobre la germinació de les llavors de gespa. Però en lloc de contaminar l’aigua amb sulfat de coure aquest curs la contaminarem de dues maneres diferents:amb sal marina i amb vinagre de vi.

Sal Costa i Vinagre Borges

Cada escola escriurà els resultats del seu experiment al full de càlcul compartit del Google Drive. Si el voleu veure poder fer clic a la imatge següent:

Google drive llavors

A més cada escola té la seva secció d’aquest blog per penjar-hi altres informacions i dades sobre el seu experiment amb les llavors: el protocol que han seguit, fotos, vídeos… Podeu accedir-hi des dels menús superiors.

Programa de TV Llor – El vídeo.

Els companys de l’Escola Llor ja han acabat l’edició del vídeo!
No us el perdeu! És super professional!

De part del Departament Col·laboratiu de Ciències Naturals a l’ESO moltes gràcies a la Fundació Tr@ms i als professors i alumnes totes les escoles que hi heu participat, especialment a l’Escola Llor per col·laborar amb l’organització i l’estudi de gravació del programa.