EFECTE DELS CONTAMINANTS QUÍMICS SOBRE LA GERMINACIÓ DE LES LLAVORS DE GESPA (2015-16)

Un any més les escoles de la Fundació Trams volem estudiar amb l’alumnat el tema següent:

Quin és l’efecte de la contaminació química sobre la germinació de les llavors de gespa?

Per dur-ho a terme, analitzarem el comportament de les llavors de gespa davant la contaminació de l’aigua de reg amb diferents concentracions de sulfat de coure:

-       Càpsula 0:  aigua de Viladrau

-       Càpsula 1: aigua contaminada al 0,1g de sulfat de coure/100ml d’aigua de Viladrau

-       Càpsula 2: regarem amb aigua contaminada al 0,5g de sulfat de coure/100 ml d’aigua de Viladrau.

-       Càpsula 3: regarem amb aigua contaminada al 1g de sulfat de coure/100 ml d’aigua de Viladrau.

Aquest curs els professors ens van mostrar el procediment amb el següent vídeo:

YouTube Preview Image

La nostra hipòtesi com a classe era que les llavors de les càpsules 0 i 1 creixerien abans ja que hi ha molt poc producte químic (sulfat de coure). El que no esperàvem era que algunes de les llavors fossin capaces de créixer en presència del sulfat de coure. Quan vàrem fer la posada en comú, alguns companys comentaven que era perillós que una planta pogués sobreviure malgrat estar contaminada. Sobretot, si pensem en el consum de vegetals per part dels éssers vius. Altres companys, defensaven que era bo que una planta pogués sobreviure a la contaminació, en relació a la supervivència de l’espècie.

Els resultats obtinguts poden ser deguts a:

-       temperatura no constant

-       massa moviment de les càpsules

-       diferències d’humitat

Per tal de millorar el projecte es van comentar aspectes com:

-       pensar un sistema per evitar que les pipetes Pasteur del pot que rega una càpsula, no s’acabi intercanviant amb el que rega una altra

-       provar-ho amb terra

-       intentar controlar la temperatura

-       canviar el paper per cotó